Nusa Ina
Ruim zeventig jaar geleden kwamen de eerste Molukkers naar Nederland, voornamelijk militairen van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) en hun families. Ze zouden tijdelijk in Nederland blijven en later terugkeren naar het zojuist onafhankelijk geworden Indonesië, om daar te vechten voor de vrije Republiek der Zuid-Molukken. Om diplomatieke redenen stak de Nederlandse regering daar een stokje voor, door deze militairen uit het leger te ontslaan. Teruggaan naar het Molukse moedereiland, Nusa Ina, was voor hen geen optie meer.
De zestiger Loey Tamaëla is zoon van een prominente, inmiddels overleden KNIL-militair. In deze korte film vertelt hij wat deze pijnlijke geschiedenis met hem en zijn familie heeft gedaan. De strijd voor de republiek is zíjn strijd geworden en loopt als een rode draad door bijna elk Moluks gezin in Nederland. De blik in zijn ogen als hij vertelt over zijn onmogelijke verlangen om terug te keren naar zijn geboortehuis, maakt de ontworteling invoelbaar. De amateurfilmbeelden uit het familiearchief zijn bijzonder en sfeervol, evenals de muziek in dit scherp getekende portret.