Mein Kampf
Als eerbetoon aan de dit jaar overleden documentairemaker Erwin Leiser vertoont IDFA een van zijn meest opzienbarende films. Met zijn debuutfilm MEIN KAMPF (1960) vestigde hij zijn naam als maker van sociaal?kritische documentaires. Doordat Leiser zeer veel gebruik maakt van archiefmateriaal werd hij ook wel de 'kroniekfilmer' van de Duitse geschiedenis genoemd. Zelf zei hij over zijn meermalen bekroonde debuutfilm: "Mein kampf stelt de waarheid tegenover Hitler's beweringen in zijn gelijknamige boek. Propagandamateriaal, door de machthebbers van het Derde Rijk zelf vervaardigd, spreekt zich nu tegen hen uit. De film geeft een beeld van een tijd, die pas dan afgesloten kan worden, als ervoor gezorgd wordt dat zij zich nimmer herhaalt".