Our Colonial Hangover
Sunny Bergman analyseert het debat rondom het racistische gehalte van Zwarte Piet. Hoewel de discussie al jaren opspeelt rond de nadering van het Nederlandse Sinterklaasfeest, bereikte het in de herfst van 2013 een ongekende emotionele felheid. Is Zwarte Piet, hulpje van de gulle kindervriend Sinterklaas, een beledigend stereotype met wortels in het koloniale verleden of een onschuldige traditie waaraan niet getornd mag worden? Voor- en tegenstanders kwamen het afgelopen jaar recht tegenover elkaar te staan: het Amsterdamse stadsbestuur hield een hoorzitting, de rechter kwam eraan te pas, een VN-werkgroep sprak zich erover uit en op social media werd een beerput aan polariserende reacties opengetrokken. Het roept de vraag op hoe tolerant Nederland eigenlijk nog is. In een persoonlijke zoektocht brengt Bergman onbewuste vooroordelen in kaart, dagelijks racisme en de erfenis van het Nederlandse koloniale verleden. Ze gaat verkleed als Zwarte Piet naar Londen, waar haar verschijning felle reacties uitlokt. Maar ze kijkt ook dichter bij huis: zo voert ze persoonlijke gesprekken met vrienden en legt ze het fenomeen “wit privilege” bloot in haar eigen omgeving. De autoriteiten bedenken ondertussen typische polderoplossingen om de gemoederen te bedaren: Pieten met alternatieve kleurtjes of zonder oorbellen.