The Australian Dream
Jarenlang was Adam Goodes een nationale sportheld in Australië. Tot tweemaal toe ontving hij de Brownlow Medal, de jaarlijkse prijs voor de “fairste en beste” speler van het Australian football (een soort rugby). Sinds een dertienjarig meisje hem vanaf de tribune voor “aap” had uitgescholden en hij haar uit het stadion had laten verwijderen, nam de populariteit van deze zoon van een Aborigine moeder en Iers-Schotse vader razendsnel af. Nadat hij in 2014 werd uitgeroepen tot “Australian of the Year” nam de weerzin tegen de briljante speler verder toe. Het boegeroep tegen hem tijdens wedstrijden werd een nationale kwestie – die nog steeds leeft.
In The Australian Dream blikken Goodes en verschillende kopstukken uit de Australische journalistiek en sportwereld terug op deze zaak. Met veel bijzonder archiefmateriaal vertelt de film niet alleen dit persoonlijke verhaal, maar ook de geschiedenis van de Aborigines. Goodes zei de sport vaarwel en werd een uitgesproken voorvechter van inheemse rechten. Een krachtige film over ras en identiteit in een land met een geheel eigen, maar al te herkenbaar racisme-debat.