Home: Aamir
Aamir is een 24-jarig jongeman uit Zuid-Soedan. Omdat hij in dat land zijn leven niet meer zeker was, verkocht zijn vader zijn laatste waardevolle bezittingen om de mensensmokkelaar te betalen die Aamirs vlucht naar Europa mogelijk maakte. In 360-gradenbeelden maken we Aamirs reis op de voet mee: door de woestijn, via Libië en over de Middellandse Zee, tot aan de mensonterende omstandigheden in de jungle van Calais. Aamirs verhaal is een productie van de Immersive Storytelling Studio van het Britse National Theatre. Het is de eerste in een serie verhalen over vluchtelingen in Calais, die de betekenis van het begrip ‘thuis’ onderzoeken. Acteur Sule Rimi is de stem van Aamir, wiens relaas door theaterschrijver Suhayla El-Bushra is omgewerkt tot een monoloog. Met de studio pioniert het theater in Londen op het gebied van theatraal gebruik van VR-technologie en 360-gradenfilm. Binnen de cinema kan deze vernieuwende toepassing belangwekkende thema’s als immigratie van een nieuw en krachtig perspectief voorzien.