Real
De Oekraïense regisseur Oleh Sentsov werd na de Russische annexatie van de Krim in mei 2014 gearresteerd op basis van verzonnen beschuldigingen. Hij kreeg een straf van 20 jaar opgelegd, maar werd vrijgelaten in een gevangenenruil tussen Rusland en Oekraïne in 2019. Toen Rusland in 2022 de grootschalige invasie van Oekraïne startte, sloot Sentsov zich aan bij Oekraïense strijdkrachten. Met een camera op zijn helm filmde hij de veldslagen.
Als zijn gevechtsvoertuig tijdens een van deze veldslagen vernietigd wordt door de Russen, komt Sentsov vast te zitten in een nabijgelegen loopgraaf. Via radiocommunicatie probeert hij de evacuatie van zijn eenheid te organiseren. Real is genoemd naar de codenaam voor deze missie, maar verwijst ook naar het realiteitsgehalte van de oorlogsbeelden. In real time toont Sentsov namelijk negentig intense minuten in de loopgraaf.
We volgen voornamelijk gesprekken over logistiek: Sentsov probeert uit te zoeken waar de vijand is, hoe ze aan munitie kunnen komen en waar zijn soldaten heen kunnen. De gevechten vinden buiten beeld plaats, maar de geluiden ervan dringen de film binnen.