To Be a B-Girl
Ze zijn zeldzaam: meisjes die aan breakdancen doen. Maar Jildou is er eentje. Op haar dertiende deed ze mee aan haar eerste battle, inmiddels staat ze op het punt te gaan studeren. Ze weet dat breakdancen vaak geassocieerd wordt met de getto's. Misschien omdat veel beoefenaars een gemengde achtergrond hebben, zoals ook zij: haar moeder is Duits, haar vader Iraaks. Maar verder droomt ze gewoon van een clichéleven met twee kindertjes. Dit dynamische portret wisselt interviews en momentopnamen uit Jildou's alledaagse leven af met de battles waaraan ze meedoet: prikkelende, sportieve confrontaties waarin de dansers elkaar uitdagen en becommentariëren. Alles draait om de vraag wie de beste is. Ze dansen op hiphopmuziek, er wordt gejoeld, geklapt en er worden gebaren gemaakt. Vanuit een rustige dansstudio legt Jildou de betekenis van die gebaren uit. Met één ervan geven jongens de lengte van hun geslachtsdeel aan. Niet speciaal naar haar overigens, het illustreert vooral wat een mannenwereld het is. Met meiden uit heel Duitsland heeft Jildou nu haar eigen crew opgericht: How I Met a B-Girl. Als enige (Duitse) meidenteam doen ze een gooi naar deelname aan wat jaren het grootste toernooi in de breakdancewereld was: The Battle of the Year.