The Man Who Knows Too Much
Wie is Wouter Basson? Is deze blanke Zuid-Afrikaan gewoon een gerespecteerde cardioloog zonder bloed aan zijn handen of wel degelijk vergelijkbaar met een figuur als Dr. Mengele? De enigmatische Basson, bijgenaamd dr. Death, raakte in 1998 in opspraak. Basson is het voormalig hoofd van Project Coast, het biologische en chemische wapenprogramma van het apartheidsregime. Dat programma omvatte onder andere het ontwikkelen van bacteriën die alleen zwarten doden, vaccins om zwarte vrouwen onvruchtbaar te maken en een experimentele substantie die slachtoffers zou maken zonder een spoor achter te laten. Basson moet terechtstaan in één van de duurste en langste rechtszaken ooit gehouden in Zuid-Afrika. Tegen hem dienen 43 aanklachten, voor onder meer achttien moorden, samenzwering en intimidatie, 24 gevallen van diefstal en fraude (met een waarde van zo’n vier miljoen dollar) en het bezit van drugs. Ook zou Basson betrokken zijn bij de dood van zo’n tweehonderd SWAPO-strijders, van wie de lichamen uit een vliegtuig de Atlantische Oceaan in zijn geworpen. In maart 1999 begint het marathonproces tegen Basson, in april 2002 wordt hij vrijgesproken. De documentaire THE MAN WHO KNOWS TOO MUCH zet vraagtekens bij deze vrijspraak, en ondersteunt die twijfel met getuigenissen op straat en op de plekken van de misdaad.