A Picture to Remember
Olga Chernykh groeide in de jaren negentig op in Donetsk en verhuisde later met haar ouders naar de Oekraïense hoofdstad Kyiv. Haar oma bleef achter in de Donbas, de regio waarvan grote delen in 2014 werden ingenomen door pro-Russische rebellen. De Russische inval in Oekraïne in februari 2022 en de daaropvolgende oorlog vergrootte de afstand tussen Chernykh en haar grootmoeder nog meer.
A Picture to Remember is een essayistisch verslag van de oorlog vanuit het gezichtspunt van drie generaties vrouwen. Chernykh, haar moeder (die als patholoog-anatoom boven een mortuarium werkt, waar het tijdens bombardementen opmerkelijk veilig voelt) en haar oma videobellen regelmatig met elkaar. De beelden van die gesprekken worden aangevuld met nieuwsverslagen, foto’s en video’s uit het familiearchief, maar ook met beelden van de parasieten die Chernykhs moeder waarneemt met haar microscoop.
Het resultaat is een caleidoscopische, persoonlijke film, die vloeiend door de tijd reist en bijvoorbeeld de verwoesting van de Donbas tijdens de Tweede Wereldoorlog – zoals verteld door oma – koppelt aan het huidige geweld. Een gevoel van gemis overheerst altijd.