Where You're Meant to Be
Zijn traditionele Schotse volksliederen bedoeld om oude verhalen door te geven? En waarom zijn en blijven deze verhalen eigenlijk belangrijk? Dit zijn de hoofdvragen die Arab Strap-zanger Aidan Moffat in zijn achterhoofd heeft als hij besluit Schotland (inclusief de eilanden en hooglanden) te doorkruisen, op zoek naar de wortels van de Keltische cultuur – een reis die prachtige shots oplevert van het Schotse landschap. Onderweg ontmoet de uitgesproken Moffat talloze excentriekelingen, zoals mensen die historische veldslagen naspelen. Zelf vindt de geestige zanger dat hij best de aloude folksongs een beetje mag aanpassen of inkorten om een brug te slaan naar het heden, wat hem de woede op de hals haalt van de (vlak na de opnames overleden) 79-jarige Sheila Stewart, een folklegende die haar hele leven al de rijke Schotse liedtraditie in stand houdt. Een traditie die je volgens haar onveranderd laat en die zij tijdens een liveconcert in de praktijk laat horen: haar krachtige solozang van een ballade over de verwoestende kracht van de zee gaat door merg en been.