Garden
‘De Tuin’, zoals een wijk in Tel Aviv bekend staat, is allerminst een hof van Eden. Jongens leven er op straat en verdienen de kost als prostituee of met de verkoop van drugs. In deze openhartige documentaire staan de innemende 17-jarige Nino, een illegale Palestijn, en zijn 18-jarige vriend en beschermer Dudo, een Arabisch Israëliër, centraal. Beiden hebben een heftige jeugd achter de rug leven op straat, balancerend op de rand van drugsverslaving en criminaliteit en dromend over een leven buiten ‘De Tuin’. Adi Barash en Ruthie Shatz volgden beide jongens gedurende een jaar en deden dat letterlijk overal, met microfoons die tot in de auto van hun klanten meegaan. Het ongepolijste portret van de twee op elkaar aangewezen vrienden is geschetst tegen een achtergrond van het Palestijns-Israëlisch conflict, het taboe op homoseksualiteit en de scherpe verhoudingen tussen de straatjongens en de autoriteiten. Hoewel het verloop van beide levens niet tot optimisme stemt, geeft de veerkracht van de jongens en de bijzondere vriendschap die tussen hen bestaat, licht aan het einde van de tunnel.