Dead Donkeys Fear No Hyenas
Op het vliegveld van Addis Abeba ziet regisseur Joakim Demmer iets geks: er wordt een vliegtuig volgeladen met voedsel bestemd voor rijke landen, terwijl een ander vliegtuig voedselhulp komt brengen. Daar wil hij het fijne van weten. Zo begint een onderzoek van zes jaar, waarin de kijker samen met hem de schaduwkanten van globalisering, armoedebestrijding en de wereldwijde run op landbouwgrond ontdekt. De vele buitenlandse investeerders die Ethiopië economisch komen ontwikkelen, ontwrichten het land tegelijkertijd volkomen. Het begint met een boer die niet begrijpt waarom de regering hun bossen aan buitenlanders weggeeft, maar gaandeweg worden de verhalen van de geïnterviewden steeds verontrustender. Landroof, uitbuiting, geweld en zelfs verkrachting en moord: de honger naar boerenland leidt tot de meest vreselijke ellende. De slachtoffers van dit onrecht krijgen veel ruimte, maar ook andere spelers, zoals enkele investeerders en vertegenwoordigers van de (op een bedenkelijke manier betrokken) Wereldbank, komen aan het woord. Met de hulp van een Ethiopische onderzoeksjournalist probeert Demmer te ontrafelen hoe de explosieve situatie waarin Ethiopië zich bevindt, kon ontstaan.