Overseas
Hoe verweer je je tegen een handtastelijke baas? Wat zeg je tegen een treiterende bazin? En hoe serveer je de maaltijd uit? In de Filippijnen worden aanstaande huishoudsters getraind in de omgang met veeleisende werkgevers in bijvoorbeeld Dubai en Hongkong. Statisch gefilmde, esthetische beelden tonen de cursisten tijdens het uitvoeren van rollenspellen. Daarbij nemen ze zelf beurtelings de rol van opdrachtgever of ondergeschikte op zich, wat surrealistische scènes oplevert. Keurig noteren de jonge vrouwen, die zelf jarenlang zullen worden gescheiden van hun eigen prille gezin, hoe je een baby in een tobbe moet wassen of hoe je een hulpbehoevende dame aankleedt.
Dit soort door de Filippijnse overheid gecertificeerde opleidingsinstituten zorgen ervoor dat jaarlijks zo’n 200.000 huishoudsters of nanny’s bij overzeese gezinnen aan de slag gaan. Naast beelden van het lesprogramma worden de vrouwen gevolgd bij de voorbereidingen op het leven in een vreemd land bij een vreemd gezin. Ze wisselen onderling ervaringen en horrorverhalen uit over bizarre arbeidsomstandigheden, maar lijken desondanks vastberaden en kameraadschappelijk hun lot te aanvaarden – verontrustend genoeg blijkbaar tegen elke prijs.