The Cambodian Room - Situations with Antoine D'Agata
Magnum-fotograaf Antoine D'Agata wordt wel erg intiem met het onderwerp van zijn fotoserie. Om de zelfkant van Cambodja te leren kennen gaat hij "tot het eind van het eind". In Phnom Penh trekt hij in bij de verslaafde prostituee Lee, die zich niet alleen laat fotograferen maar ook haar crackpijp en bed met D'Agata deelt. Op haar vraag wat hij eigenlijk van haar wil, zegt hij eerlijk dat hij met zijn foto's geld aan haar wil verdienen. Al twintig jaar lang stort hij zich op zulke projecten, ondanks het feit dat hij blind is aan zijn rechteroog en bijziend aan het andere. Dat stond zijn carrière als fotograaf van de onderklasse niet in de weg, integendeel: "Het is de donkerte die me heeft grootgebracht." Een soortgelijk observerende maar ook vervreemdende stijl hanteert de filmcamera, die het stel van dichtbij volgt, terwijl ze wekenlang in een benauwde kamer zitten, in vrijwillige opsluiting. De claustrofobische sfeer van dit debuut wordt afgewisseld met grimmige straatbeelden en nietsontziende foto's van D'Agata, die steeds meer gaat twijfelen aan zijn vak als fotograaf. De bezorgde journalist Philippe Azoury komt bij hem op bezoek en zet vraagtekens bij zijn ongebruikelijke werkwijze. Samen bespreken ze de zielenroerselen die ten grondslag liggen aan D'Agata's werk.