How to Smell a Rose: A Visit with Ricky Leacock in Normandy
Documentairelegende Richard Leacock (1921-2011) zette op een ochtend in 1972 de televisie aan en zag een aankondiging van , een film met Robert Redford over de Amerikaanse senaatsverkiezingen. Tot Leacocks stomme verbazing kende hij de getoonde scène als zijn broekzak. Hij was rechtstreeks gekopieerd uit de documentaire (1964) waarin hij samen met D.A. Pennebaker de campagneleider van de Republikeinse presidentskandidaat volgde. In neigt de scène naar ondermaatse slapstick. Maar waarom is dezelfde scène in nou juist zo hilarisch en spannend? Terwijl hobbykok Leacock in zijn Normandische hoeve het geheim verklapt van een verrukkelijke , ontrafelt hij al pratend ook langzaam de kern van een goede documentaire. Van Leacock geen ouwemannengezever over hoe vroeger alles beter was. Net zo monter als hij samen met andere Direct Cinema-grondleggers in 1960 aan de wieg van de revolutionaire draagbare camera stond, zo enthousiast omarmt de tachtiger nog steeds nieuwe ideeën en technologische ontwikkelingen. Regisseur Les Blank neemt de tijd om zijn voorbeeld en leermeester – die het liefst in de keuken rondscharrelt – te portretteren. Ondertussen komen mooie inkijkjes in Leacocks uitgebreide oeuvre en culinaire klassiekers uit zijn keuken voorbij.