Theatre of War
De Malvinas-/Falklandoorlog duurde slechts 74 dagen – maar ook zo’n kort conflict kan verstrekkende gevolgen hebben. Toen in juni 1982 Argentinië tandenknarsend zijn nederlaag moest erkennen, en de Falklandeilanden onder Brits bewind bleven, waren er zo’n duizend doden te betreuren. Bij de soms nauwelijks meerderjarige soldaten aan weerszijden van de strijdlijn heeft het er behoorlijk ingehakt. De broekies van toen zijn 35 jaar later grijzende veteranen met leesbrillen en beklemmende oorlogsherinneringen.
De Argentijnse kunstenaar en filmmaker Lola Arias brengt een aantal van hen bijeen voor de camera als onderdeel van een conceptueel, multimediaal project, dat ook het bekroonde theaterstuk Minefield omvat. In korte scènes creëert ze theatrale opstellingen waarin drie Argentijnen en drie Britten de confrontatie aangaan met zichzelf, elkaar en de oorlog die hen bindt. Het uitgesproken artificiële en zelfbewuste karakter plaatst ook de kijker in een onderzoekende houding. Wat doet oorlog met een mensenleven? Hoe geef je vorm aan herinneringen en hoe draag je die herinneringen over aan de ander?