The Sea Between Us
In 1975 brak een bloedige burgeroorlog uit in Libanon, waarbij ongeveer 250.000 mensen om het leven kwamen. 25 jaar na het einde van de oorlog leven sjiieten, christenen en soennieten weer in vrede met elkaar in het dichtbevolkte land, maar die breuk van toen is nog steeds voelbaar.
Regisseur Marlene Edoyan, die zelf in Libanon opgegroeide, filmde twee Libanese vrouwen: Hayat en Wafaa. Ze zijn afkomstig uit verschillende bevolkingsgroepen, wonen in verschillende wijken, maar groeiden allebei op tijdens de burgeroorlog. De intieme gesprekken die Hayat en Wafaa hebben met vrienden en familie gaan vaak over politiek – die van toen, maar vooral die van nu. Gebeurtenissen in de omringende landen hebben een weerslag op hun leven en op de precaire vrede in hun land.
Hun uitgesproken meningen zijn soms verwarrend en ongemakkelijk, en tonen hoe er nog altijd een onzichtbare grens tussen hun werelden ligt. Kan er sprake zijn van vergeving en verzoening, of blijven achterdocht, leed en leugens overheersen?