Rêve Kakudji
Als jongetje maakte Serge Kakudji een hoop kabaal, maar toen al merkte zijn moeder dat er iets van schoonheid zat in dat lawaai. Toen Serge zeven was zag hij een opera-uitvoering op televisie en vanaf dat moment had hij een missie: hij moest en zou operazanger worden. Maar hoe word je operazanger als je in de Congolese sloppenwijken van Lubumbasi woont? Bij toeval ontdekt de Amerikaanse operazangeres Laura Claycomb Serge’s zangtalent en geeft hem de kans op haar kosten te studeren aan een conservatorium in Parijs. Daar loopt hij aan tegen vooroordelen, stereotypering en hoge verwachtingen. Laura, die zichzelf als tijdelijke moeder opwerpt, lijkt de carrière van Serge haast belangrijker te vinden dan hijzelf. Al bezweert Serge in een voice-over dat hij als countertenor niets anders dan de absolute top wil halen. De camera observeert Serge in prachtige scènes terwijl hij zich dagelijks een weg baant door de blanke elitaire jungle, waar zijn talent herkend wordt, maar waar hij gezien wordt als een exotische verschijning. Zoals een operaregisseur het beschrijft: "Zijn bewegingen zitten ergens tussen Michael Jackson en iets primitiefs”. De prachtig gestileerde, observerende documentaire biedt een intieme inkijk in het hoofd van een jongen die ingeklemd zit tussen twee werelden, en met horten en stoten zijn passie gestalte probeert te geven.