Countryside 35x45
Alle Sovjet-paspoorten moeten worden vervangen door Russische identiteitsbewijzen. Werk aan de winkel voor een markante fotograaf -- borstelige wenkbrauwen, ronde gerimpelde kop, goed onderhouden puntsnor. Over slecht begaanbare modderwegen reist hij langs afgelegen dorpen op het Siberische platteland en voorziet iedereen van nieuwe pasfoto's. Thuis, onderweg en tijdens het werk wordt hij gevolgd in statische zwart-wit shots. De filmcamera richt zich op omstanders of het interieur, of de uiteindelijke foto's zijn in beeld terwijl in geluid de aanloop erheen te volgen is. Oude vrouwtjes storten hun hart bij de fotograaf uit en klagen over hun pijnlijke benen, een man vertelt dat er los van een voorschot al acht jaar geen loon is uitbetaald, de fotograaf complimenteert een jonge meid en leent een stel werklui zijn eigen jasje; ze moeten er tenslotte een beetje patent uitzien. In combinatie met observaties van het leven van alledag ontstaat het beeld van een zwaar, eenvoudig en vooral ouderwets bestaan. Waarin gelukkig ook plaats is voor verlichting, blijkt op de bruiloft waar de fotograaf de kiekjes verzorgt en al gauw uitbundig met de gasten meedanst. Het is de vraag of met het nieuwe paspoort ook de moderne Russische cultuur dit simpele bestaan zal binnendringen.