The Silence of Others
Hier is een massagraf, vertelt María Martín. De bejaarde vrouw leunt tegen de vangrail waar ze net een bosje bloemen heeft opgehangen. Haar moeder, vermoord tijdens het Franco-regime, ligt hier nu al bijna een mensenleven lang. María wil haar overblijfselen graag herbegraven, maar dat mag niet. Dat heeft te maken met een Spaanse amnestiewet die in 1977 werd aangenomen en die bepaalt dat de ‘politieke’ daden van medewerkers van het Franco-bewind niet kunnen worden vervolgd. Wat er in de praktijk op neerkomt dat die misdaden worden verzwegen en weggestopt.
Zoals María gaan vele Spanjaarden gebukt onder het onverwerkte verleden. Er liggen naar schatting nog honderdduizend slachtoffers in massagraven, tienduizenden baby’s verdwenen uit ziekenhuizen, andersdenkenden zijn gemarteld en vastgezet. Zes jaar lang volgen filmmakers Robert Bahar en Almudena Carracedo in deze door Pedro Almodóvar geproduceerde film een groep slachtoffers en nabestaanden die via het internationale recht enkele prominente uitvoerders van Franco’s schrikbewind in Argentinië voor het gerecht wil dagen. De film observeert en geeft hen het woord, en maakt zo duidelijk dat zij niet kunnen vergeten, al willen sommigen dat heel graag.