A propósito de buñuel
‘Buñuel hield van grappen maken, maar altijd met een serieus gezicht’, zo omschrijft een van zijn vrienden hem in Javier Rioyo’s en José Luis López-Linares’ biografie A PROPÓSITO DE BUÑUEL. De in 1983 overleden Spaanse regisseur Luis Buñuel zat vol tegenstellingen. Hij bruuskeerde voortdurend de kerk en verklaarde ‘Goddank ben ik atheïst!’, maar sprak op zijn sterfbed dagenlang met een priester. Hij shockeerde met de seks in zijn films, maar beschouwde het verdwijnen van zijn eigen lustgevoelens als een bevrijding. Hij gooide alledaagse zekerheden overboord met het surrealistische UN CHIEN ANDALOU, gemaakt samen met Salvador Dalí, maar hij kon er niet tegen als bij hem thuis de asbak op de verkeerde plek stond. Door gesprekken met zijn vrouw en kinderen en met collega’s als Michel Piccoli en Carlos Saura wordt het mysterie Buñuel laag voor laag ontrafeld. Geïllustreerd door talrijke fragmenten uit films als L’AGE D’OR en VIRIDIANA, waarin opvallend vaak gebeurtenissen en plaatsen uit Buñuels eigen leven terugkeren.