Smash & Grab - The Story of the Pink Panthers
Hoe spannend is het om onderdeel te zijn van de Pink Panthers, de bende van internationaal opererende diamantenrovers? De leden vertellen: over potdichte kluizen, jarenlange voorbereidingen, constante gedaanteverwisselingen en de onmisbare aanwezigheid van een mooie, slimme vrouw in de organisatie. De verhalen zijn echt, de stemmen meestal ook, maar de verschijning van de bendeleden is op vakkundige wijze vervangen door animatie. Wereldwijd worden ze op de hielen gezeten. "Het is een spel", vertelt de hoofdinspecteur van de Zwitserse politie, terwijl achter hem een levensgrote pluchen Pink Panther aan een touw bungelt. "Ze weten dat we achter ze aan zitten." Snelle montage en opzwepende muziek maken deze werkelijkheid net zo sensationeel als de speelfilms die er op gebaseerd werden. Zouden we niet allemaal wel eens een juwelierszaak van een enorm winkelcentrum willen binnen scheuren en dan gewoon alle diamanten grijpen die er liggen, zoals te zien is op beveiligingsbeelden? Toch is er ook oog voor de basis van deze van oorsprong Joegoslavische bende: de politieke chaos in het land vanaf de jaren negentig. Zoals een Pink Panther het samenvat: "Er waren geen echte banen." Misschien nog ontnuchterender zijn de woorden van een bendelid dat weinig ontspannen zijn oude dag tegemoet gaat. "Dat hoort bij deze baan: paranoia."