Self-Portrait in Handcuffs
Inspirerend portret van de Wit-Russische kunstenaar Ales Pushkin, die via zijn performancekunst klein verzet voert tegen het regime van president Loekasjenko. Sinds de dictatoriale president aan de macht is, zijn talloze galerieën gesloten of onderworpen aan censuur. Als een van de laatste kunstenaars in zijn land zoekt hij al tien jaar lang de confrontatie met de autoriteiten, die hem keer op keer wegsturen of oppakken als hij de verboden Wit-Russische vlag uithangt. Met zijn slungelige lijf, gouden tanden en extravagante kleding is Pushkin een opvallende persoonlijkheid. Naast het actievoeren en het uitvoeren van autonome kunst is Pushkin eigenlijk opgeleid als restaurateur van antieke oosters-orthodoxe iconen en verdient hij zijn brood met het repareren van de fresco's in plattelandskerkjes. Terwijl de meeste van zijn collega's kozen voor een carrière in New York of Berlijn, bleef Pushkin met zijn gezin in het dorpje Bobr wonen, met het idee dat blijven juist de grootste vorm van vrijheid oplevert. Verontrustende beelden tonen agenten die met grof geweld schilderijen in beslag nemen en Pushkin wegvoeren. Zelfs zijn dorpsgenoten wantrouwen zijn acties als hij staat te schilderen op straat en vermoeden dat hij spioneert voor Amerika. Opgewekt volhardt Pushkin in zijn uitzichtloze strijd, niet altijd zonder kleerscheuren, wel onverzettelijk.