The Claim, the Search for Stolen Art from WWII
De Restitutiecommissie onderzoekt door de nazi’s geroofde kunstschatten die worden geclaimd door Nederlandse Holocaustoverlevenden. Nog zeer geregeld ontdekken musea of particulieren een kunstwerk van onzuivere herkomst, en worden erfgenamen van mogelijke eigenaren opgespoord. De Restitutiecommissie adviseert deze erfgenamen en musea – die niet altijd graag hun kunstwerken afstaan – over een oplossing voor de claim. The Claim volgt twee eisers: zestiger Lion Tokkie verwerkt zijn oorlogstrauma door zelf dossiers door te spitten op zoek naar iets dat zijn aanspraak op Isaac Israëls’ schilderij Kinderen op het strand, dat nu in een Arnhems museum hangt, kan ondersteunen. Maar hoe bewijs je dat precies dát exemplaar – Israëls schilderde meerdere strandtaferelen – boven opa’s buffetkast hing, als je alleen uit de jeugdherinneringen van je vader kan putten? Mevrouw Hamburger vluchtte als kind naar Zwitserland en woont daar nog steeds. Ze hoopt op restitutie van twee zeventiende-eeuwse portretten die in het gemeentehuis van Roosendaal hangen. Dit wat zakelijke klinkende onderwerp wordt verrassend boeiend verteld, met natuurlijk veel archiefbeelden uit de oorlog, tot aan de spannende en zeker niet voorspelbare climax.