The Matilda Candidate
Australiërs maken deel uit van de Britse Commonwealth: Elizabeth II is ook hun koningin. Daar is niet iedereen het mee eens. De ervaren filmmaker en overtuigd republikein Curtis Levy stelt zich kandidaat voor de parlementsverkiezingen. Zijn doel? 'Waltzing Matilda' tot volkslied van een onafhankelijk Australië verheffen. Het gaat hier om een populair volkswijsje uit 1895 over een landloper met een Matilda, een knapzak. Het wordt algemeen beschouwd als het officieuze Australische volkslied -- iedereen die Levy aanspreekt, bevestigt dat ten minste. Met veel gevoel voor humor documenteert de regisseur de campagnetijd, terwijl hij in voice-over filosofeert over de onderliggende kwesties van zijn missie. Waarom lijken blanke Australiërs bijvoorbeeld weinig interesse te hebben in onafhankelijkheid? "Misschien denken ze dat hun loyaliteit aan de Britse kroon hen een zekere legitimiteit verleent om dit land te bezetten", speculeert Levy. In de campagnemaand lobbyt hij actief voor stemmen. Tijdens quasigeïrriteerde intermezzo's met campagneleider Jo -- als monarchist even overtuigd als Levy als republikein -- komen zijn bizarre campagne-ideeën tot leven in animatiefilmpjes. Zoals een sopraan die 'Waltzing Matilda' vanaf het dak van Sydney's Opera House zingt. Tegelijkertijd onderzoekt Levy wat het liedje betekent voor verschillende soorten Australiërs. Archiefbeelden en korte interviews ondersteunen zijn portret van de onzekere Australische nationale identiteit.