Virtualis
Het digitale domein kan een doolhof zijn, met eindeloze virtuele mogelijkheden die je als niet-ingewijde makkelijk over het hoofd ziet. Virtualis ondervangt dit door de gebruiker bij de hand te nemen. Na te hebben ingecheckt bij een virtueel VVV-kantoor en een ‘toeristen-avatar’ te hebben gekozen, krijgt de drager van een Oculus Rift-headset een rondleiding door de wereld van sociaal VR-platform VRChat. Gedurende de tour van een uur vertellen de gidsen, die opereren vanuit New York, over de geschiedenis en cultuur van VRChat, wat het ons leert over Social VR en welke invloed dit heeft op hoe we de reële wereld beschouwen.
Virtualis biedt drie tours aan: DIY Time, Kitbashing Identity en Virtual Currencies. Elke tour beziet deze onderwerpen door de lens van VRChat. Via die lens legt Virtualis ook verbindingen met andere platforms zoals Second Life, MUDS, Facebook Horizon en Web 2.0 om te ontdekken hoe online sociale platforms onze perceptie van de werkelijkheid hebben veranderd.