EN/NL
Doneer
Monangambééé
Wat we doen
Archief
Monangambééé
IDFA 2025

Monangambééé

Sarah Maldoror
Frankrijk, Angola
1968
16 min
Top 10
Festival history

Sarah Maldoror (1929-2020) wordt wel de moeder van de pan-Afrikaanse cinema genoemd. Kind van een Guadeloupese vader en een Franse moeder, stelde ze haar leven in dienst van de antikoloniale strijd – eerst als theatermaker, vanaf eind jaren zestig als filmmaker.

Haar korte debuutfilm Monangambééé (1968) bevat in een notendop Maldorors artistieke en politieke visie: geen militant pamflettisme, maar een diep-menselijke en lyrische verbeelding van koloniale ongelijkheid en onrechtvaardigheid. Naar het verhaal ‘O fato completo de Lucas Matesso’ (1962) van José Luandino Vieira toont de film hoe een door de Portugese bezetter gearresteerde Angolese activist slachtoffer wordt van een absurd taalmisverstand.

De man wordt opgesloten en onder het portret van de Portugese dictator António de Oliveira Salazar gemarteld. Maldoror toont niet de marteling, maar de wanhoopsuitingen van de gevangene erna. Ze ogen als een moderne dans, een indruk die versterkt wordt door de moderne jazz op de soundtrack. De liefdevolle wijze waarop de andere gevangenen zich over hem ontfermen, illustreert ontroerend het grote belang dat Maldoror aan solidariteit hecht.

Credits
Regisseur
    Sarah Maldoror
    Sarah Maldoror
Productie
    Information and orientation Department of Algerian Liberation Front,
    CONCP
    Information and orientation Department of Algerian Liberation Front,
    CONCP
Cinematografie
    Abdelkader Adel
    Abdelkader Adel
Muziek
    Art Ensemble of Chicago
    Art Ensemble of Chicago
Scenario
    Sarah Maldoror,
    Mario de Andrade,
    Serge Michel
    Sarah Maldoror,
    Mario de Andrade,
    Serge Michel
World Sales
    les amis de Sarah & Mario
    les amis de Sarah & Mario
Screening copy
    les amis de Sarah & Mario
    les amis de Sarah & Mario