Soldier on the Roof
De stad Hebron aan de Westelijke Jordaanoever is voor Joden, Moslims en Christenen een heilige plek. In Hebrons oudste wijk is een kleine Joodse enclave gevestigd, waar 800 kolonisten door talloze Israëlische soldaten vanaf de daken worden beveiligd tegen hun 120 duizend Palestijnse buren. Drie jaar lang woonde de filmmaker regelmatig temidden van de joods-orthodoxe kolonisten. Ze schetst een beeld van hun dagelijks leven, dat wordt getekend door constant terugkerende conflictsituaties. De kleinste pesterijen zijn allemaal terug te voeren tot de fundamentele vraag: wie heeft recht op dit heilige grondgebied? Uit intieme interviews met Hebrons kolonisten blijkt hun vastberadenheid om op deze plek te wonen en hun frictie met de vaak als 'terroristen' aangeduide Palestijnse bevolking. Eensgezind maken moeders en kinderen protestborden tegen hun aanwezigheid. Terugkerend komisch element in de film zijn scènes met een inwoner die schilderijen heeft gemaakt van de felbegeerde en belangrijke religieuze plaatsen. Hij poseert met de doeken bij de nu beschadigde of ontoegankelijke gebouwen en wil uitleg geven over hun betekenis, waarbij de opnames keer op keer worden verstoord door soldaten of voorbijgangers. Gelaten en met stoïcijnse vastberadenheid ondergaat hij telkens weer zijn lot.