Fresh Memories: The Look
Charkiv is een van de zwaarst getroffen steden in Oekraïne sinds de Russische invasie van 2022. Naast het verlies aan mensenlevens zijn ook ontelbare gebouwen beschadigd of vernietigd. Terwijl de Russische bombardementen voortduren.
En terwijl je die echo’s hoort weerklinken uit een recent en vreedzaam verleden, sta je oog in oog met inwoners van Charkiv, te midden van de ruïnes van hun woning of werkplek. Zij staren de toeschouwer zwijgend aan, geïnspireerd door de beroemde performance The Artist Is Present van Marina Abramović. Waarbij het van de toeschouwer afhangt of die intense confrontatie radeloosheid, verdriet of misschien juist hoop wekt.