Mariupolis 2
In 2022 keerde Mantas Kvedaravičius terug naar de verwoeste stad Marioepol in Oekraïne, om de mensen te filmen die hij had ontmoet voor zijn documentaire Mariupolis uit 2016. Begin april 2022 werd hij in Marioepol gedood door Russische troepen terwijl hij de Russische invasie in Oekraïne documenteerde. Zijn verloofde wist met de beelden te ontsnappen. Na zijn dood hebben producenten en medewerkers alles op alles gezet om zijn laatste, onvoltooide film te monteren en aan de wereld te tonen.
De Litouwse filmmaker en antropoloog wilde vooral aandachtig vastleggen, ver weg van de agitatie van de media en politiek. Mariupolis 2 toont een hel op aarde, maar laat ook zien hoe te midden van de bombardementen het leven doorgaat. Bewoners zijn buiten aan het roken en kletsen, terwijl bommen onophoudelijk vallen. Ze graven een geïmproviseerd graf, naast het vuilnis en de brokstukken. Ze koken buiten op gesprokkeld hout. Ze helpen elkaar, zelfs als ze daarmee hun leven in de waagschaal stellen. Er is geen verleden of toekomst. Er is alleen het leven daar, op dat moment.