Amsterdam, stad van het water
Er zijn weinig onderwerpen dankbaarder om te filmen dan de stad Amsterdam en haar verbintenis met het water. Natuurlijk spelen de grachten een toonaangevende rol, maar de IJ-havens zijn minstens zo belangrijk voor de positie van Amsterdam als stad van het water. Prachtige filmische beelden komen voorbij, die Amsterdam van zijn mooiste kant laat zien, zoals een ballet van de kranen in de haven. Voor deze kranenscène kreeg Max de Haas gedurende vierentwintig uur de kranen tot zijn beschikking. De opnamen die hij voor ogen had moesten een demonstratie worden van de schoonheid en de gratie van de techniek. Oceaanstomers en zeilscheepjes drijven voorbij aan de kijker, die getrakteerd wordt op Amsterdamse beelden uit het verleden en de bijzondere band van deze stad met het water.