The Leader, His Driver and the Driver's Wife
Eugene Terre’Blanche was van 1973 tot 1997 en van 2008 tot zijn dood in 2010 voorman van de blanke Afrikaner Weerstandsbeweging (AWB), een extremistische organisatie die niet schroomt geweld in te zetten bij het bereiken van haar doelen. Nick Broomfield, inmiddels de ongekroonde koning van het onwillige onderwerp dankzij prijswinnende portretten van onder andere Margaret Thatcher (Tracking Down Maggie) en Sarah Palin (Sarah Palin – You Betcha!), ondernam in 1991 veelal vergeefse pogingen om in contact te komen met ‘de leider’, zoals zijn volgelingen Terre’Blanche noemen. Maar hij leert wel diens chauffeur J.P. en zijn gezin kennen. J.P. rijdt zijn baas van en naar de vele bijeenkomsten, waar Terre’Blanche zelfgeschreven gedichten voorleest en toespraken houdt vol beledigingen aan het adres van het ANC en president De Klerk. J.P.’s vrouw Anita werkt in de gezondheidszorg; zij deelt condooms uit aan zwarten, ter voorkoming van hun voortplanting. Uiteindelijk staat Terre’Blanche op voorspraak van J.P. toch een interview toe, maar de hilarische scène die dit oplevert, draagt niet erg bij aan zijn imago van een intimiderende persoonlijkheid.