Ropáci
In deze klassiek geworden documentaire in de vorm van een natuurwetenschappelijk programma neemt een groep wetenschappers de wilde verhalen serieus over vreemde kleine diertjes die zouden leven rond giftige mijnen en braakliggende industrieterreinen. Deze olievreters zijn het best te omschrijven als dieren die tot de perfecte bewoners van een vervulde wereld geëvolueerd zijn. Met een filmploeg gaan de wetenschappers naar een olierijke kolenmijn in Noord-Bohemen. Ze vinden bewijs van het feit dat de diertjes aan rubber laarzen hebben geknaagd en aan de plastic schermen om rijen aangeplante bomen. Terwijl de spanning toeneemt, leggen ze kikkerachtige wezens vast op film die in olieplassen zwemmen en op bergen bij groeven spelen.