For harde livet
De Noorse documentairemaker Sigve Endresen laat in zijn films zien hoe moeilijk het voor mensen met een antiBsociale levenswijze is om zich, zodra zij buiten de veilige regels van hun subcultuur vallen, in de 'gewone' maatschappij te handhaven. In STORE GUTTER GRÅTER IKKE richtte hij al zijn camera op een aantal zware criminelen tijdens een resocialisatieBprogramma. In FOR HARDE LIVET doet hij hetzelfde met een groep jonge drugverslaafden. Hij volgt hun leven in de straten van Oslo en binnen het stricte gevangenisregime, tot aan het moment dat zij tijdens een rehabilitatieprogramma in de Noorse bergen proberen om weer wat verantwoordelijkheidsbesef op te bouwen. De film laat zien dat een drugverslaafde die heeft besloten om af te kicken, nog heel wat hindernissen moet overwinnen voordat hij weer kan functioneren in de burgermaatschappij. Op die manier probeert deze meermalen bekroonde film af te rekenen met vooroordelen en romantische ideeën die er over junkies bestaan.