Oskar & Jack
Oskar en Jack zijn een eeneiige tweeling die in 1933 in Trinidad werd geboren. Toen zij enkele maanden oud waren, gingen hun ouders uit elkaar. Oskar werd door hun Duitse moeder meegenomen naar Sudetenland, waar hij werd opgevoed volgens katholieke en nazistische opvattingen. Jack bleef met hun joodse vader in het Caribische gebied en kreeg een orthodoxe opvoeding. Na de Tweede Wereldoorlog ging hij naar Israël, waar hij zich inzette voor de nieuwe staat. In 1954 deed hij tijdens zijn huwelijksreis ook Duitsland aan, maar de ontmoeting tussen de beide broers liep op een teleurstelling uit. Oskar en Jack voelden zich aan de twee kanten van de ideologische medaille staan. Pas in 1979, in het kader van een grootscheeps onderzoek naar tweelingen, zagen zij elkaar weer. Het was opvallend dat de beide mannen die ideologisch en geografisch zo gescheiden waren opgegroeid toch zoveel overeenkomsten hadden.