Energy and How to Get It
Robert Golka is een uitvinder met een ideaal, een droom, een obsessie. Als het hem lukt met kunstmatige bolbliksems kernfusie op te wekken, kan hij de wereld een onuitputtelijke bron van energie schenken. Een grote hangar in Nevada heeft hij volgestouwd met apparatuur die uit een ouderwetse sciencefictionfilm afkomstig lijkt. Met veel lawaai schieten gevaarlijke bliksemschichten heen en weer. Intussen legt tovenaarsleerling Golka zijn hond Proton het principe van de experimenten uit. Te midden van deze toch al onwerkelijke taferelen gaan Robert Frank en scenarioschrijver Rudy Wurlitzer nog een stapje verder met een eigen experiment. Door fictieve elementen toe te voegen verandert dit filmproject in een soort mockumentary. Een in badjas gehulde Robert Downey speelt een scepticus uit Hollywood. De undergroundschrijver William S. Burroughs duikt op als Energy Czar. Van alle kanten ondervindt Golka tegenwerking. Hij snapt het wel: de grote laboratoria en oliemaatschappijen dulden geen concurrentie. Bij de tests heeft Golka zijn leven in de waagschaal gesteld, maar nu is hij aan het eind van zijn latijn. De enigen die hem een hart onder de riem steken, zijn zijn trouwe metgezellin Agnes en het muzikale duo Dr. John en zangeres Libby Titus. Aan de piano zetten ze een opbeurend lied voor hem in.