Coal India
Beschouwing over de repetitieve kracht van zware fysieke arbeid, opgenomen in de Indiase steenkoolvelden van Coal India bij Dhanbad. Het contrast is groot tussen de zonnige bedrijfspromotiefilm in Bollywood-stijl waarmee de film opent, en de grauwe sluier waaronder het monotone handwerk in de Kusunda-steenkoolvelden in werkelijkheid schuil blijkt te gaan. Het opgewekte musicallied van de promotiefilm maakt plaats voor een melancholisch a-capellalied en sonore tonen op de soundtrack, terwijl de kijker kennismaakt met het leven op twee hoofdlocaties: Loader Area 6, waar mannen brokken steenkool verslepen met een mand op hun hoofd, en Kusunda Area, waar kinderen als piraten op vrachtwagens klimmen om brokstukken te kapen. Een aanzienlijk deel van de film speelt in de nacht, verlicht door de koplampen van een onafzienbare rij voorbijtrekkende vrachtwagens en de vele vuurtjes waar ruwe steenkool wordt verstookt. Een film met oog voor zware fysieke arbeid die in de vertechnologiseerde 21e eeuw steeds minder zichtbaar is, gefilmd in een observerende stijl, soms onderbroken door een korte monoloog. Geklaagd wordt er niet: er is werk en dus eten. Een oude vrouw herinnert zich dat de zwart-bruine woestenij ooit groen was, en dat er tijgers en geesten woonden.