The Final Stretch
Het is zomer in Deltebre, een plaatsje aan de monding van de Ebro. De stroming van de rivier vlakbij de zee is in dit seizoen zo zwak, dat de delta langzaam dichtslibt. Het kabbelende dorpsleven komt daarentegen tijdelijk in een stroomversnelling terecht bij het naderen van het jaarlijkse . Gespierde arbeiders bouwen de omheining van de festivalterrein waar familie, buren en vrienden samenkomen om dagenlang uitbundig te feesten met voedsel en drank in overvloed. Van seizoen tot seizoen observeert filmmaker Oscar Perez het leven in Deltebre, dat door een meervoudige crisis is lamgelegd. Twee zussen maken zich op voor de najaarsstormen: jaar na jaar slokt de onstuimige zee hun grondbezit verder op. Tijdens een maanverlichte winternacht vormt de rivierdelta het terrein voor de eendenjacht, waarvan de geringe buit niet in verhouding staat tot de copieuze maaltijd die erop volgt. En bij het aanbreken van een nieuwe lente tekent de stagnatie in de gemeenschap zich extra scherp af. Manolo, die ruim twee jaar geleden zijn baan verloor, heeft zijn lichamelijke activiteit teruggebracht tot een absoluut minimum, terwijl zijn eetlust onverminderd is. Het advies van zijn arts legt onbedoeld de vinger op de zere plek van een hele gemeenschap: “Je moet lopen alsof je ergens heen moet. Doelgericht.”