Loin de Viêtnam
LOIN DE VIÊTNAM is een collectief gemaakte film. Uiteenlopende cineasten, te weten Godard, Lelouch, Resnais, Varda, Kline en Ivens hebben er hun medewerking aan verleend. Hoewel deze filmmakers destijds in het dagelijkse leven soms uitersten van elkaar waren, is met deze documentaire getracht hun verschillende krachten te bundelen om deze gemeenschappelijk in dienst te stellen van slechts één zaak: beëindiging van de oorlog in Vietnam. Men was van mening dat juist door de medewerking van zoveel filmmakers het bereik van de film zou kunnen toenemen. Op deze manier kon een groter publiek gevoelig gemaakt worden voor de situatie in Vietnam.De makers zijn uitgegaan van het idee dat de Amerikanen zich in de jaren zestig wilde profileren als anti-communistisch. Om dit te doen hebben ze min of meer willekeurig Vietnam uitgekozen, omdat de situatie aldaar zich daar goed leende. Daarnaast is het een film die totaal verschillende krachten toont: het massale, overweldigende Amerika tegenover het kleine maar slimme Vietnam.