Finding Mercy
In dit meeslepende regiedebuut gaat regisseur Robyn Paterson op zoek naar haar jeugdvriendinnetje Mercy, met wie ze in Zimbabwe samen opgroeide. Op achtjarige leeftijd hadden de meisjes de eer Robert Mugabe op het vliegveld te verwelkomen als nieuwe leider en een bloemenkrans om zijn nek te leggen. Robyn (blank) en Mercy (zwart) stonden als zogenaamde 'poster children' symbool voor de nieuwe onafhankelijke staat. Maar hoe vredig en mooi dat beeld er ook uitzag, de realiteit onder Mugabe was anders. Tijdens zijn bewind werden duizenden tegenstanders gevangen gezet, gemarteld of vermoord en twee decennia later is Zimbabwe een door dictatuur getraumatiseerd land dat economisch boven de afgrond bungelt. Patersons familie week al jaren eerder uit naar Nieuw-Zeeland, maar de documentairemaker kan haar hartsvriendinnetje Mercy niet vergeten. Leeft ze nog? Hoe is het haar vergaan? Ze besluit terug te keren naar de streek van haar jeugd, vastbesloten haar terug te vinden. Samen met haar cameraman begint ze aan een gevaarlijke tocht door een land waar niemand te vertrouwen is en persvrijheid nauwelijks bestaat. Aan de hand van Robyns ontdekkingen en ontmoetingen ontvouwt zich de geschiedenis van Zimbabwe. De filmmaakster wordt geconfronteerd met het verval van de geboortegrond die haar eens zo lief was.