A Haunted Past
De moeder van de Tunesische filmmaker Fatma Riahi bood in 2006 een gezin in nood tijdelijk onderdak. Het ging om een vrouw, Marcida, die met haar jonge dochters van Sidi Bouzid naar Tunis was gevlucht en geen plek had om te slapen. Haar man, Tawfik, was opgepakt en schuldig bevonden aan terrorisme. De bedoeling was dat het gezin een paar dagen in Riahi’s huis zou verblijven. Dat werd vier jaar. Daarna verdwenen ze.
Nieuwsgierig naar hun lot – ze heeft al die tijd niets van hen gehoord – gaat Riahi tien jaar later op zoek naar de vrolijke dochters die vier jaar lang deel uitmaakten van haar familieleven. Ze blijken met hun vader in Sidi Bouzid te wonen. Moeder Marcida, afkomstig uit Bosnië, is verdwenen. De dochters zijn boos omdat van hun mooie toekomstplannen nog niets is terechtgekomen. Vader Tawfik blijkt nog veel bozer. In haar fascinerende portret ontrafelt Riahi langzaam zijn wonderlijke levensloop en vaak ongerijmde opvattingen. De voormalige jihadstrijder, die in Italië, Bosnië en Luxemburg heeft gewoond, vindt dat zijn gezin is kapotgemaakt door de staat.