The Green Berets
In 1968, net voordat de Amerikaanse regering besluit tot geleidelijke terugtrekking uit Vietnam, brengt John Wayne zijn Vietnam-film The Green Berets uit. Hierin speelt hij kolonel Kirby die zich met een speciale eenheid naar Zuid-Vietnam laat sturen om de Vietcong een lesje te leren. In Kirby's kielzog reist de kritische journalist Beckworth (David Janssen) mee, die niet in bemoeienis in Vietnam gelooft. Direct in de beginscènes wordt die kritiek gepareerd ("Ze hebben ons nodig. Ze willen ons.") en ook gedurende de overige honderdveertig minuten blijft Wayne, die de film regisseerde, zijn pro-Vietnamhouding propageren. Als Kirby zonder een schrammetje na bloedige gevechten en een gevaarlijke missie diep in Vietcong-gebied naar huis terugkeert, blijft de journalist achter uit betrokkenheid. Tegen die tijd hebben we gezien hoe Kirby zijn manschappen met moed en deskundigheid aanvoert, het legerkamp versterkt, verdedigt, verliest en weer terugwint.