The Task
Er gebeurt niet veel op de werkdag van een oude Cubaanse bewaker. Hij bekijkt de mensen die voorbijkomen, zwaait naar een vertrekkende auto, past op de spullen van een schooljongen die in de rivier zwemt. Soms zit hij op een bankje aan het water, soms op een stoel bij de parkeerplaats. Tot een jonge filmmaker zijn routine doorbreekt. Eerst wil de bewaker niets kwijt over waarom hij hier werkt, maar met de camera op hem gericht blijkt de aandrang om te kletsen te groot. Al snel keren de rollen om: hij wordt degene die observeert, becommentarieert en ondervraagt. Wanneer hij zijn post verlaat om de filmmaakster buiten beeld uit te horen, wordt hun ontmoeting een reflectie op hierarchiën, binnen de cinema en daarbuiten, tussen jong en our, verleden en toekomst. De korte gesprekken en monologen die de bewaker voert hebben filosofische trekjes en leggen grote verschillen bloot tussen verschillende generaties in Cuba.