We Are All Neighbours
Elke avond overspoelt de televisie ons met beelden van de oorlog in voormalig Joegoslavië. We zien de slachtoffers van deze wrede oorlog, maar vaak blijven beelden abstract, onwezenlijk. Deze documentaire toont het moment waarop het vertrouwen en de samenwerking tussen moslims en Kroaten in een Bosnisch dorp verloren gaan. Als een Britse cameraploeg begin dit jaar een bezoek brengt aan het idyllische dorpje, heerst er nog een verbazingwekkende rust. Iedereen leeft vreedzaam naast elkaar en men is ervan overtuigd dat de oorlog niet in staat is hun dorpsgemeenschap te vernietigen. Maar als het front dichterbij komt, begint het vertrouwen tussen de dorpsbewoners af te brokkelen. Geruchten over wreedheden en gevechten in de nabije omgeving doen de spanning verhogen. Wantrouwen, angst en uiteindelijk zelfs geweld tussen dorpelingen leiden tot desintegratie van een tot voor kort eensgezinde gemeenschap. Acht weken na hun eerste bezoek is de cameraploeg opnieuw in het dorp. Het blijkt niet meer het dorp te zijn dat ze in hun herinnering hadden. Bijna elke moslim-woning is vernietigd en de voormalige bewoners zijn van dorpelingen tot vluchtelingen geworden. Debbie Christie, maakster van deze documentaire, heeft de slachtoffers een gezicht en een stem willen geven, zodat ze begrepen kunnen worden als individuen en niet slechts als symbolen voor een gemeenschappelijk lijden.