Jonas and the Backyard Circus
De grote passie van de dertienjarige Jonas is zijn circus in de achtertuin. Samen met zijn vrienden oefent hij clownsnummers en acrobatiek, en geeft zelfs een Michael Jackson-imitatie ten beste. De buurtkinderen vormen een enthousiast publiek, Jonas’ oma moedigt hem aan maar zijn moeder heeft zo haar bedenkingen. Zelf gaf zij immers haar werk als circusartieste op om Jonas een goede toekomst te bezorgen. En nu verwaarloost hij zijn school! Wanneer filmmaker Paula Gomes aan Jonas vraagt wat hij belangrijker vindt, school of circus, antwoordt hij braaf: "School." Maar zijn blik zegt iets anders. Gomes' kalme, liefdevolle observaties benadrukken dat circus en school voor Jonas twee werelden zijn die zich moeilijk laten verenigen. Het blijkt al uit het contrast tussen de poëtisch getinte beelden van Jonas' lommerrijke woonwijk, naast de koele zakelijkheid van school met al zijn regels. Terwijl Jonas zich vastklampt aan zijn droom dringt de weerbarstige realiteit zich steeds meer aan hem op. Hij maakt zich zorgen over zijn toekomst als circusartiest en voelt zich zelfs verantwoordelijk voor de film die over hem gemaakt wordt. Een film die, zo blijkt gaandeweg, niet alleen een intieme impressie is van een kindercircus, maar ook van het soms verwarrende avontuur dat opgroeien heet.