How Nikita Got Herself a Horse
In de eerste minuten van dit verrassende portret van het ontwapenende paardenmeisje Nikita is het nauwelijks voor te stellen dat het jaren geleden een stuk minder goed met haar ging. Nu kwebbelt de dertienjarige er in plat Amsterdams op los, vertelt over haar huisdieren en huisgenoten en voelt zich zelfs vrij om een stukje te zingen – wat ze prachtig kan.
Regisseur en cameravrouw Anneke de Lind van Wijngaarden filmt Nikita in haar eigen kamer en terwijl ze buiten in de sneeuw speelt. Uit afzonderlijke gesprekken met Nikita en haar moeder komt in brokjes het verhaal los over haar moeilijke tijd op de basisschool, waar ze jarenlang werd gepest. Over een gevaarlijk ongeluk en hoe het kwam dat ze een paard mocht. En hoe dat niet alleen haar eigen redding bleek te zijn.