Alreadymade
In 2004 werd een urinoir verkozen tot het meest invloedrijke werk ooit in de moderne kunst. De beroemde provocateur/kunstenaar Marcel Duchamp claimde Fountain te hebben gemaakt – of eerder, hij had het massaproduct gekocht en er zijn handtekening op gezet – maar ook de minder bekende, flamboyante Dada-artiest barones Elsa von Freytag-Loringhoven kan volgens sommigen aanspraak maken op de veelbesproken, tot kunst verheven porseleinen ‘pispot’.
Filmmaker Barbara Visser verdiepte zich in de absurde geschiedenis van het iconische werk, waarvan onzeker is of het origineel nog bestaat. De absurditeit wordt versterkt doordat Visser regelmatig inbreekt in de film voor gesprekjes met de vormgever, die op haar aanwijzing ter plekke fonts verandert of inzoomt op foto’s.
Alreadymade is een zoektocht naar de waarheid achter Fountain, een reflectie op wat kunst kunst maakt en tegelijkertijd een poging om Elsa von Freytag-Loringhoven tot leven te brengen. Met het kleine beetje archiefmateriaal dat er van haar bestaat, een Duitse actrice en moderne technologie wordt de interessante bohemienne uit de marges van de kunstgeschiedenis tevoorschijn gehaald.