Hotel Sunrise
Het Slowaakse stadje Cierna nad Tisou, gelegen in het meest oostelijke puntje van de Europese Unie, tegen de grens met Oekraïne, werd vroeger ook wel de ‘Gouden Poort van het Socialisme’ genoemd. Maar de ooit zo belangrijke overslagplaats voor goederentreinen van de Sovjet-Unie is overtollig geworden; werkgelegenheid is er dan ook nauwelijks. Tegen de achtergrond van het verloederde Hotel Sunrise probeert de communistische partij weer in de belangstelling te raken, maar de inwoners hebben andere problemen. Zo belandt Viktor door zijn gok- en drankverslaving weer in de bak, waardoor zijn vrouw Veronika alleen naar de begrafenis van zijn moeder moet. De zwaarlijvige Peter probeert de verveling te doorbreken door aan zijn conditie te werken en Jan is zijn vrouw Gizela kwijt; ze schijnt met een onduidelijk doel naar Hongarije te zijn gebracht. Elk van hen probeert ondanks de treurige omstandigheden de moed erin te houden, hopend op een nieuwe kans. Kalm registreert de camera hun dagelijkse beslommeringen, en geeft zo een benauwend inkijkje in de levens van mensen die zich proberen te handhaven in een nieuwe realiteit.