How Do You Measure a Year?
Toen zijn dochter Ella twee jaar oud werd, begon regisseur Jay Rosenblatt een jaarlijks ritueel. Filmend stelde hij haar een aantal vragen. Wat wil je gaan doen als je groot bent? Wat zijn je dromen? Wat is macht? Waar ben je het bangst voor? Leunend tegen hetzelfde kussen geeft Ella jaar na jaar nieuwe en verrassende antwoorden. Ze is bang om anders te zijn. Noemt macht de kracht om goed te doen. Wil graag slim zijn. Ella groeit op onder onze ogen. Ze leert gebarentaal, wordt vegan. De sprongen die ze maakt als mens zijn verbluffend om te zien, zelfs al maakt iedereen die mee.
Op Ella’s vijftiende doet de volwassenheid haar intrede, maar is ze ook wat kwijtgeraakt. De rol van de camera verandert zodra ze de kracht ervan begint te snappen. Haar blik wordt zelfbewuster, er moet vaak nog even gezongen worden. Wel blijft het vertrouwen tussen vader en dochter bewaard, want Ella doet dit al haar hele leven. Ondertussen heeft ook de kijker vragen. Want is Ella een reflectie van haar omgeving of kijken we even in de ziel van een uniek individu? Het zijn de grote thema’s van een korte film.