Our Land, Our Freedom
Wanjugu Kimathi is de dochter van Dedan Kimathi, de legendarische leider van het Kenyan Land and Freedom Army. Deze verzetsgroep, ook wel de Mau Mau genoemd, vocht tegen de landonteigeningen door het Britse koloniale regime, een conflict dat bekendstaat als de Mau Mau-opstand (1952-1960). In 1957 werd Dedan wegens wapenbezit door de Britse machthebbers opgehangen, waarna zijn lichaam op een onbekende plek werd gedumpt.
In navolging van haar moeder zet Wanjugu de jarenlange zoektocht naar het stoffelijk overschot van haar vader voort. Tijdens deze queeste ontmoet ze niet alleen Mau Mau-veteranen en families van andere onteigenden, maar ook inspirerende activisten. Bovendien ontdekt ze nieuwe gruweldaden en massagraven die de Britten liever geheim hadden gehouden.
Door de jaren heen heeft Wanjugu – in het dagelijks leven werkzaam als receptionist op een luchthaven – een enorme groep volgelingen gekregen, en vormt ze een bedreiging voor bedrijven en politieke kopstukken die nu nog profiteren van het voormalige Britse beleid. Our Land, Our Freedom is haar verhaal, een pijnlijk, maar ook hoopgevend postkoloniaal hoofdstuk.